لعل لیلا

گاهی، نگاهی، یادی...

لعل لیلا

گاهی، نگاهی، یادی...

نوشته ها، خاطرات، آرزوها و افکار لیلا دولت آبادی...

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

من فهمیدم من فهمیدم من همه چی رو فهمیدم! (با لحن اون گربه خنگه تو فیلم گربه آوازه خون)
یه سری دوستان راجع به قرار داد کرسنت نوشته بودن و توضیحاتی داده بودن که علاقه بنده رو به اصل ماجرا زیاد کرد و مطالعاتی انجام دادم و الان دوس دارم چیزایی که فهمیدم رو اینجا بذارم تا در تاریخ ثبت شود:
عباس یزدان پناه یزدی همکلاسی سابق مهدی هاشمی رفسنجانی 12 سال پیش در زمان انعقاد قرار داد فروش گاز به امارات، به بخش وسیعی از اطلاعات محرمانه و پرونده های وزارت نفت توسط دوست معلوم الحال خود دسترسی پیدا می کند. وی یکی از افرادی است که در انعقاد قرار داد ننگین کرسنت که فروش گاز را به مدت 25 سال به امارات با قسمت بسیار پایین موجب میشد، دست داشته است. قرار داد در زمان اصلاحات منعقد شد و در آن زمان هم انتقاداتی به عقد این قرار داد وارد شد.

قرار بود که این قرارداد از پایان سال ۲۰۰۵ میلادی اجرایی شود اما با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد در سال 2005 و دلایل ارائه شده از سوی دیوان محاسبات کشور مبتنی بر وجود فساد در این پرونده و در نظر گرفته نشدن منافع ملی متوقف شد و موضوع به دیوان لاهه ارجاع داده شد. در دولت گذشته اسناد خوبی در سطح بین المللی جمع شده بود و این اسناد در اختیار دیوان لاهه گذاشته شد، مبنی بر اینکه فساد در پرونده کرسنت وجود داشته است. اسنادی که لازم بود از سازمان مبارزه با مفاسد انگلیس، کامپیوترهای عباس یزدان پناه یزدی که شاهد ماجرا بود و پس از ارائه توضیحاتی در دادگاه مفقود شد، صرافی ها و مراجع بین المللی جمع آوری شد و مشخص شده بود که رشوه ها به چه طریقی و به چه افرادی پرداخت شده تا این قرارداد به ثمر بنشیند.

پرونده کرسنت در دیوان لاهه هنوز در حال بررسی است و با وجود اینکه وجود فساد در این قرارداد برای بخش داوری دیوان لاهه به اثبات رسیده اما هنوز داوری نهایی انجام نگرفته است. در این مدت می بایست از سوی ایران سه نوبت خلاصه فساد موجود در کرسنت به دیوان لاهه ارسال شود که دو نوبت گذشته ارسال شده و هم اکنون وزارت نفت دولت یازدهم باید تا جمعه این هفته سومین خلاصه فساد را به دیوان لاهه ارسال کند.

نکته قابل تامل اینجاست که برخی مسئولین فعلی وزارت نفت همان افرادی هستند که 12 سال پیش در انعقاد این قرارداد ننگین  نقش داشتند و حالا باید بین آبروریزی از خود و یا غرامت  ۸ تا ۱۰ میلیارد دلاری به جهت اجرا نکردن قرار داد در موعد مقرر (2005) یکی را انتخاب کنند. انتخابی که دولت را بر سر دو راهی منافع ملی یا شخصی گذاشته است...

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۲ ، ۱۶:۰۰
لیلا دولت آبادی